רכיב החדשות
 החודש הזה 
שלום אורח,
לכניסה למערכת לחץ כאן
משתמש חדש ? לחץ כאן
 العلماء الصغار: موضوع العلوم في مدرسة قلب يسوع
המדענים הצעירים: מגמת מדעים בביה 

 אמאני דהש ולוריאן גוזיף   (06/11/2014 12:39:19)



 

שנת הלימודים הנוכחית כוללת שינויים והפתעות מאתגרים. המערכת הבית ספרית עשירה בתכנית מעניינות, כאשר כל מורה בחרה לעצמה מגמה שבה היא תוכל לתרום הכי הרבה. ישנה מגמת כלכלת בית, טיפוח, משחק ותקשורת, ואפילו מגמת מדעים – כן יוצא שגם הילדים שלנו מדענים קטנים וחכמים.

תוכנית המדעים מסתמכת על החומר הנלמד במהלך השנה, זאת אומרת חגים ומועדים ועונות השנה. בחודש האחרון הקדשנו את השיעורים במדעים לעונת הסתיו. פתחנו בהכרת מאפייני העונה (עלי שלכת, רוח, חילזון ועוד). נעזרתי בסיפור שחיברתי במיוחד לכיתה. התלמידים הופתעו לגלות שהם דמויות הסיפור. הם נהנו ועקבו אחרי רצף הסיפור. לאחר מכן יצאנו לחצר, אספנו עלי שלכת התייחסנו לצבעים (ירוק וצהוב), למזג האוויר (מעונן , שמש חזקה). התלמידים מששו והריחו את העלים וחוו את ההבדל בין ירוק לצהוב ושמעו את המוסיקה המיוחדת שנוצרת מפעולה זו.

שמרנו את העלים הנושרים לשיעור הבא, שבמהלכו התלמידים מילאו שקית שקופה בעלים, ניפחנו את השקית וניערנו את השקית עד שנוצר קול שדומה לרוח. באותה השקית שיחקנו מסירות ובמקביל שרנו את שירי הסתיו, כל תלמיד בחר חבר ומסר לו את השקית. סיכמנו את השיעור ביצירה. התלמידים הכינו עלה גדול מהעלים שאספו ופיזרו מעל עלה לבן מודפס.

באחד השיעורים התייחסנו גם לחשמל סטטי. התלמידים שפשפו בחוזקה את הבלון בחולצה ולאחר מכן החזיקו אותו מעל לעלים. כך העלים נצמדו לבלון. בנוסף, שפשפנו את הבלון והחזקנו מעל לראש התלמידים, אשר הסתכלו במראה וצפו בשיער שלהם שהתפזר. חלק צחקו ושרה נהנתה הכי הרבה. לסיום השיעור, התלמידים הדביקו עלים ירוקים על הבלון. כך הצלחנו  לתעד את שינוי צבעם של העלים ( בכל יום עקבנו אחרי השינוי שחל על העלים , הצבע משתנה).

בכיתת אל-אמאל הכנו מתקן לנרות בעזרת עלים ואבנים, אספנו אבנים ועלים. התלמידים מששו את העלים והאבנים, הריחו את ריח הנרות, הדביקו את העלים על צנצנת שקופה ולבסוף עטפנו את הצנצנת בנייר אפיה וברגע שהדלקנו את הנרות עלי השלכת בלטו מתחת לנייר האפיה.

התלמידים נחשפו לסמל נוסף של עונת הסתיו  - החילזון. הם צפו בסרטון והקשיבו לשיר החילזון והתנסו בתנועות המלוות את השיר, נגעו בחילזון אמיתי, האכילו אותו והשפריצו עליו מים ( בדיוק לפי השיר). אחמד ופותנה סירבו לגעת בחילזונים, אך חמודי ושרה נהנו הכי הרבה, הרימו את החילזון והחילזון התהלך לו על שולחנם בשלווה.

לסיכום הכנו עץ עם עלי שלכת וחלזונים מדיסקים, התלמידים בחרו את הצבעים והדביקו מדקות. וכך סיכמנו יחידה שלמה.

אז מה אתם אומרים? מעניין לא ? מבטיחים לכם שזו רק ההתחלה תחכו לעוד עדכונים בשבועות הקרובים.
 
מורות מבצעות: לוריאן ואמאני.