רכיב החדשות
 החודש הזה 
שלום אורח,
לכניסה למערכת לחץ כאן
משתמש חדש ? לחץ כאן
 סיום מוצלח של הכשרה מעשית בתרפיה במוסיקה
نهاية ناجحة للتدريب المهني في العلاج بالموسيقى
A Successful Ending of Training in Music Therapy 

 בשיר מנסור   (21/06/2013 09:58:49)



 

לקראת סוף שנת הלימודים, ביה"ס נפרד מקבוצה של 4 סטודנטים מאוניברסיטת חיפה הלומדים לתואר שני בתרפיה במוסיקה. כאמור, זוהי השנה הראשונה בה מתקיים בבית ספרינו סמינר קליני בתחום זה. כחלק מתוכנית ההכשרה המעשית, הסטודנטים הגיעו בתדירות של יום אחד בשבוע, וכקבוצה הם קיימו פעילויות מדי שבוע בכיתת אל כרמה כמו גם לקחו חניכים לטיפולים פרטניים.

התחלת השנה התאפיינה בחשש והבעת ספקנות לגבי הפוטנציאל של תלמידי ביה"ס ליצור קשר באמצעות המוסיקה, כמו גם תהיות מצד הסטודנטים בנוגע ליכולתם ליצור קשר ולהנגיש את האלמנטים המוסיקאליים עבור התלמידים. קבוצת הסטודנטים עברה הדרכה קבוצתית מאת בשיר, התרפיסט במוסיקה בבי"ס, בה נידונו באומץ רב סוגיות אישיות של כל סטודנט, כל מטופל וגם דילמות הקשורות לשימוש במוסיקה כדי לקדם תהליכי התפתחות ובריאות.

בעבודתם הקבוצתית, לסטודנטים הייתה תוכנית קבועה וחלוקת תפקידים ברורה. עם זאת, הם גילו גמישות רבה והתאימו הפעלות לחגים ואירועים כמו: חג פורים, יום האם בבית אבות בעוספיא, ימי הולדת ומסיבת פרידה בסוף השנה בכיתת אל כרמה.

בשלבים מתקדמים יותר בשנת ההכשרה המעשית, הסטודנטים החלו לעבוד באופן פרטני עם ילדים מהגנים התקשורתיים. התנסות מעין זו אפשרה להם להכיר אוכלוסייה נוספת אשר מגוון האפשרויות לעבודה בתרפיה במוסיקה הוא רחב ביותר. בנוסף למפגש וההיכרות עם האוכלוסיה, הסטודטנים העמיקו בהיכרות שלהם עם עצמם כתרפיסטים לעתיד, חוזקותיהם, ייחודיותם וגם האתגרים טעוני השיפור.

בסוף שנת הלימודים ניכר כי הסטודנטים עברו תהליך משמעותי בהתפתחותם המקצועית, הם הצליחו להפגין אמפתיה, הקשבה ורעיונות לעבודה יצירתית באמצעות המוסיקה. בעוד שבהתחלת השנה נצפו חששות בקירבם, בסוף השנה הם הצליחו ללכת יד ביד עם כל תלמיד, לאפשר לו/ה לנגן וליהנות מתקשורת ספונטנית וייחודית באמעות מדיום המוסיקה. בנוסף, הם גילו את כוחם כקבוצה המסוגלת לתמוך ולהיתמך באמצעות החברים בה.

ביום האחרון של ההכשרה, קיימנו טקס פרידה אשר כלל פעילות כיפית בה כל סטודנט/ית נדרש/ה לתאר את הדרך שעבר/ה במהלך השנה. תיאור הדרך נעשה ע"י שימוש בסוגים מגוונים של ממתקים (שנפרשו על נייר ביצוע) עם הדגשת הסימבוליות שטומן בחובו כל סוג של ממתק. פעילות זו נתנה טעם של מתיקות לסוף שנת ההכשרה הראשונה.

 

"בשם ביה"ס והתלמידים, ברצוני להודות לכם, עולא, ויסאם, סאמר והדר, עם הנוכחות שלכם בטיפולים, במפגשים הקבוצתיים ובהדרכות במשך כל השנה; ובמיוחד על הנכונות ללמוד, הסקרנות והפתיחות אשר גיליתם היו ראויים לכבוד רב מצידי. לסיכום, אני שמח על הזכות להדריך אתכם בשלבים הראשוניים בהם אתם בונים את זהותכם המקצועית שעוד תלווה אותכם לימים ארוכים. אני שומר לכם מקום מיוחד בליבי, מאחל שתצליחו בכל אשר תעשו בחייכם ומקווה לראותכם בקרוב בלב ליבה של העבודה בתרפיה במוסיקה". (בשיר, המדריך)

 

תגובות הסטודנטים:

 

"ההתנסות בשבילי הייתה חוויה מעניינת מאוד, מלמדת ומאתגרת ביותר. הלב הקדוש הוא מהמקומות הטובים שפגשתי במהלך חיי, הצוות מאוד מגובש וכולם עובדים מכל הלב. בהכשרה פיתחתי ראייה חדשה עבור ילדים עם מוגבלות שכלית וילדים עם אוטיזם. העבודה עם שתי האוכלוסיות הייתה מאוד משמעותית בשבילי. כמו גם למדתי דברים טובים על עצמי, איך להסתכל על הדברים בצורה שונה, איך לקבל רעיונות מאחרים ולפתח אותם. כמובן אני לא אשכח אותך כמדריך מאד דואג לקבוצה, מסודר ונותן הרגשה שהכול בסדר ואין ממה לדאוג במסע שלנו כדי שנהיה מטפלים. לסיכום, מאוד עצוב להיפרד עכשיו, במיוחד כשאני מרגישה שהתחלנו לגעת יותר לעומק בעבודתנו הטיפולית ולאח שבנינו קשרים משמעותיים עם התלמידים" (עולא).

 

"אני רוצה להודות לכרים ולכל הצוות הנכבד על קבלת הפנים הנעימה, על העזרה שהגישו לנו בהתנסות ועל כל המאמץ והסבלנות שלהם. אני מודה במיוחד לבשיר, המדריך שלנו, ומעריך את כל ההדרכות, ההערות והביקורת הבונה. ההתנסות תרמה לי רבות והכרתי שתי אוכלוסיות שונות שמאוד תרמו לי ואני מקווה שתרמתי להם בחזרה. חוויתי המון חוויות ולמדתי הרבה, אני מסיים את ההתנסות עם רגשות של הצלחה והנאה" (סאמר).

 

הדר:

"ההתנסות עם הילדים בלב הקדוש תרמה לי רבות במשור האישי בכלל והמקצועי בפרט. ניכר כי יש המון מקום לעבודה איכותית עם אוכלוסייה זו בטיפול בשפה האוניברסאלית הראשונית של החיים, שהיא ללא מילים ומשוחררת מכל חוקים וקונבנציות - הרי היא המוסיקה! החיבור בין מדיום זה לילדים הוא אוטומטי וטומן בחובו אפשרויות רבות לתקשורת הדדית" (הדר). 

 

"אהבתי את המסגרת הכללית ולמדתי המון. זו שנה מיוחדת בחיי. למדתי המון למרות שאני יודע שזה עדיין מעט! בהתחלה היה לי קשה בטיפולים אבל עם הזמן קיבלתי בטחון והתחלתי להשתחרר ולהתקדם. זו הפעם הראשונה שלי בחיים בה למדתי איך להשתמש במוסיקה לא למטרה מוסיקאלית ביצועית, אלא למטרה טיפולית. זהו תהליך מאתגר בו אני מתנתק מהנגינה ומנסה להפוך את הכלי לאמצעי ולא למטרה כמו שאני רגיל כל חיי. למדתי להיות קשוב למטופל למרות שאני מחזיק כלי ביד. למדתי השנה כמה חשוב הקשר בין המטפל למטופל והצורך לבניית אימון שהינו הבסיס לכל קשר וטיפול" (ויסאם).

 

בשיר מנסור - תרפיסט במוסיקה ומנחה קבוצות, עובד בלב הקדוש מזה 6 שנים.
 
Powered By : Dynamika